Amazon Vendor Central co to jest? Co daje sprzedającym?

Sprzedawać na Amazonie można w dwu różnych modelach:

  • Amazon Seller Central – w skład którego wchodzi Amazon FBA i FBM, gdzie sprzedawca sam sprzedaje swoje produkty poprzez Amazona
  • Amazon Vendor Central – sprzedawca dostarcza hurtową ilość towaru Amazonowi, a sprzedażą zajmuje się Amazon.

Amazon Seller Central

Amazon Seller Central jest to interfejs internetowy używany przez marki i sprzedawców do sprzedaży swoich produktów bezpośrednio do klientów Amazona. Jeśli masz konto sprzedawcy na Amazonie czyli Seller Central jesteś własnie takim sprzedawcą określanym w nomenklaturze Amazona jako sprzedawca lub sprzedawca zewnętrzny.

Będąc sprzedawca zewnętrznym mam dwie opcje realizacji zamówień:

  • FBM – obsługujesz wysyłkę, obsługę klienta i zwroty dla każdego zamówienia osobiście
  • FBA – Amazon zajmuje się magazynowaniem Twojego towaru i obsługą logistyczną zamówień.

Amazon Vendor Central

Amazon Vendor Central to interfejs internetowy używany przez producentów i dystrybutorów. Jeśli sprzedajesz za pośrednictwem Amazon Vendor Central jesteś określany mianem dostawcy centralnego lub sprzedawcą z pierwszej ręki. Sprzedajesz hurtowo swój towar Amazonowi. Rejestracja w Vendor Central odbywa się wyłącznie na zaproszenie, samemu nie możesz się zgłosić do tego programu.

Różnice miedzy Amazon Seller Central a Amazon Vendor Central

Amazon Seller Central

  • Otwarty dla każdego
  • Sprzedajesz bezpośrednio do klientów Amazon
  • Elastyczne opcje logistyczne
  • Wypłata środków pieniężnych co 14 dni
  • Marka/Sprzedawca kontroluje ceny detaliczne
  • Ograniczone opcje reklamowe
  • Kompleksowy proces sprzedaży

Amazon Vendor Central

  • Uczestnictwo tylko na zaproszenie
  • Sprzedajesz Amazonowi, a nie klientom
  • Ustalone opcje dostawy
  • Płatności za towar z terminami biznesowymi 90 dni
  • Amazon kontroluje ceny detaliczne
  • Więcej opcji reklamy
  • Tradycyjny proces sprzedaży
  • Treść listingu A + – dodatkowa opcja wzbogacająca atrakcyjność listingu

Wady i zalety Amazon Vendor Central

Zalety Amazon Vendor Central

  • Zaufanie konsumentów – klienci chętniej kupują produkty których sprzedawcą jest Amazon
  • Rozszerzone możliwości reklamowe – dostęp do zaawansowanych możliwości reklamowych na platformie Amazon Marketing Services (AMS)
  • Uproszczony model biznesowy – jako dostawca Amazon skupiasz się na dostarczeniu swojego towaru na magazyny Amazona, a to Amazon robi wszystko, aby produkt się dobrze sprzedawał
  • Treść listingu A+ i inne narzędzia marketingowe – bardzo rozbudowane graficznie listingi dostępne w opcji A+ oraz narzędzia marketingowe które nie są dostępne dla zwykłego sprzedawcy
  • Mniejsza szansa na zablokowanie konta
  • Dostęp do programów Amazona takich jak Subscribe & Save (Amazon’s subscription service) czy Amazon Vine,

Wady Amazon Vendor Central

  • Mniejsza kontrola nad ceną – Amazon ustala za jaką cenę będzie sprzedawać produkt na swojej platformie
  • Dostarczanie towaru jest bardziej skomplikowane i wymaga przestrzegania wytycznych Amazona
  • Dłuższy czas wypłaty pieniędzy przez Amazon nawet do 90 dni
  • Większa zależność od Amazona jako sprzedawcy naszego produktu
  • Nie można samemu się zgłosić do programu, uczestnictwo tylko na zaproszenie

Mam nadzieję, że przybliżyłem różnicę miedzy Amazon Seller Central a Amazon Vendor Central oraz stało się teraz dla Ciebie jasne co to znaczy, że towar sprzedaje Amazon.

Scroll to Top