Sprzedawać na Amazonie można w dwu różnych modelach:
- Amazon Seller Central – w skład którego wchodzi Amazon FBA i FBM, gdzie sprzedawca sam sprzedaje swoje produkty poprzez Amazona
- Amazon Vendor Central – sprzedawca dostarcza hurtową ilość towaru Amazonowi, a sprzedażą zajmuje się Amazon.
Amazon Seller Central
Amazon Seller Central jest to interfejs internetowy używany przez marki i sprzedawców do sprzedaży swoich produktów bezpośrednio do klientów Amazona. Jeśli masz konto sprzedawcy na Amazonie czyli Seller Central jesteś własnie takim sprzedawcą określanym w nomenklaturze Amazona jako sprzedawca lub sprzedawca zewnętrzny.
Będąc sprzedawca zewnętrznym mam dwie opcje realizacji zamówień:
- FBM – obsługujesz wysyłkę, obsługę klienta i zwroty dla każdego zamówienia osobiście
- FBA – Amazon zajmuje się magazynowaniem Twojego towaru i obsługą logistyczną zamówień.
Amazon Vendor Central
Amazon Vendor Central to interfejs internetowy używany przez producentów i dystrybutorów. Jeśli sprzedajesz za pośrednictwem Amazon Vendor Central jesteś określany mianem dostawcy centralnego lub sprzedawcą z pierwszej ręki. Sprzedajesz hurtowo swój towar Amazonowi. Rejestracja w Vendor Central odbywa się wyłącznie na zaproszenie, samemu nie możesz się zgłosić do tego programu.
Różnice miedzy Amazon Seller Central a Amazon Vendor Central
Amazon Seller Central
- Otwarty dla każdego
- Sprzedajesz bezpośrednio do klientów Amazon
- Elastyczne opcje logistyczne
- Wypłata środków pieniężnych co 14 dni
- Marka/Sprzedawca kontroluje ceny detaliczne
- Ograniczone opcje reklamowe
- Kompleksowy proces sprzedaży
Amazon Vendor Central
- Uczestnictwo tylko na zaproszenie
- Sprzedajesz Amazonowi, a nie klientom
- Ustalone opcje dostawy
- Płatności za towar z terminami biznesowymi 90 dni
- Amazon kontroluje ceny detaliczne
- Więcej opcji reklamy
- Tradycyjny proces sprzedaży
- Treść listingu A + – dodatkowa opcja wzbogacająca atrakcyjność listingu
Wady i zalety Amazon Vendor Central
Zalety Amazon Vendor Central
- Zaufanie konsumentów – klienci chętniej kupują produkty których sprzedawcą jest Amazon
- Rozszerzone możliwości reklamowe – dostęp do zaawansowanych możliwości reklamowych na platformie Amazon Marketing Services (AMS)
- Uproszczony model biznesowy – jako dostawca Amazon skupiasz się na dostarczeniu swojego towaru na magazyny Amazona, a to Amazon robi wszystko, aby produkt się dobrze sprzedawał
- Treść listingu A+ i inne narzędzia marketingowe – bardzo rozbudowane graficznie listingi dostępne w opcji A+ oraz narzędzia marketingowe które nie są dostępne dla zwykłego sprzedawcy
- Mniejsza szansa na zablokowanie konta
- Dostęp do programów Amazona takich jak Subscribe & Save (Amazon’s subscription service) czy Amazon Vine,
Wady Amazon Vendor Central
- Mniejsza kontrola nad ceną – Amazon ustala za jaką cenę będzie sprzedawać produkt na swojej platformie
- Dostarczanie towaru jest bardziej skomplikowane i wymaga przestrzegania wytycznych Amazona
- Dłuższy czas wypłaty pieniędzy przez Amazon nawet do 90 dni
- Większa zależność od Amazona jako sprzedawcy naszego produktu
- Nie można samemu się zgłosić do programu, uczestnictwo tylko na zaproszenie
Mam nadzieję, że przybliżyłem różnicę miedzy Amazon Seller Central a Amazon Vendor Central oraz stało się teraz dla Ciebie jasne co to znaczy, że towar sprzedaje Amazon.