Amazon codziennie dostarcza swoim klientom obsługę na najwyższym poziomie. Sztandarowym hasłem w polityce Amazona jest: „Klient na 1 miejscu”. Dlatego Amazon rozlicza sprzedawców z obsługi klienta, a tym sprzedawcą którzy nie dbają o klienta, grozi nawet blokada konta na Amazonie.
Jeśli dochodzi do sporu między sprzedawcą a klientem, to Amazon zawsze będzie faworyzować klienta.
Dlatego każdy sprzedawca jest zobowiązany przez Amazon przestrzegać regulaminu i świadczyć swoje usługi na najwyższym poziomie. Jeśli sprzedawca nie spełnia tych wymagań to dostaje ostrzeżenie od Amazona, a w najgorszym wypadku jego kont zostaje zawieszone i tym samym traci możliwość sprzedaży na Amazonie.
Poniżej opiszę najważniejsze czynniki które mogą się przyczynić do zawieszenia konta na Amazon.
Problemy związane z jakością towarów
Amazon nie jest najtańsza platformą zakupową, więc konkurowanie ceną w zamian za dostarczenie mniej wartościowego towaru jest niemądrym posunięciem. Amazon dużą wagę przykłada do tego, aby produkty które są dostępne na jego platformie były najwyższej jakości.
Sprzedawanie podróbek i produktów słabej jakości naraża Cię na zwieszenie konta po kontroli ze strony Amazona. Każda wada Twojego produktu, naraża Cię na wycofanie go ze sprzedaży i ewentualne konsekwencje ze strony Amazona. Jeśli sprzedajesz podrobiony towar lub produkt który jest strzeżony patentem, narażasz się na zakończenie współpracy z Amazonem. Takie procedery są traktowane bardzo surowo i nie polecam testować wyrozumiałości Amazona.
Sprzedaż przedmiotów zabronionych przez Amazon i z kategorii hazmat bez odpowiednich zezwoleń naraża Cię na niemiłe konsekwencje, a nawet grozi Ci blokada konta na Amazonie. Amazon posiada swoja listę produktów, które uważa za niebezpieczne oraz tych na które wymaga dodatkowych zezwoleń. Przed wprowadzeniem takiego produktu na Amazon należy skontaktować się z Seller Central i dostarczyć odpowiednie dokumenty, wtedy taka kategoria będzie dla odblokowana w koncie sprzedawcy.
Artykuły Amazona gdzie można znaleźć informacje temat regulacji sprzedaży produktów na Amazonie:
Amazon w USA:
- Przewodnik po identyfikacji towarów niebezpiecznych
- Przykłady produktów, które mogą być regulowane jako towary niebezpieczne (Hazmat)
- Ograniczenia dotyczące produktów FBA
Amazon w Europie regulacje sprzedaży:
- Przewodnik po identyfikacji towarów niebezpiecznych
- Ograniczenia dotyczące produktów FBA
- Przykłady produktów, które mogą być regulowane jako towary niebezpieczne (Hazmat)
Jeśli produkty naruszają własność intelektualną to Amazon podejmie odpowiednie kroki przeciwko sprzedawcy. Nie możesz wykorzystywać czyjegoś loga, znaku towarowego czy innych chronionych informacji. Jeśli osoba której własność intelektualną naruszasz zgłosi Cię do Amazona to Twoje konto zostanie zablokowane.
Kika kategorii na Amazonie wymaga certyfikatów, aby móc je sprzedawać. Jeśli sprzedajesz towar bez potrzebnych certyfikatów narażasz się blokadę konta na Amazonie. Kategoriami w których możesz potrzebować certyfikatów są np. kategoria zabawek, sprzętu medycznego, sprzedaż żywności. Najlepszym rozwiązaniem jeśli nie jesteś pewien czy Twój produkt potrzebuje zezwoleń i certyfikatów jest kontakt z Supportem, odpowiedzą oni na Twoje pytania i poinformują jakie dokumenty musisz im dostarczyć.
Kolejnym ważnym czynnikiem podczas sprzedaży na Amazonie jest zadowolenie i opinia klientów. Jeśli Twój produkt ma zbyt wiele negatywnych opinii Amazon się nim zainteresuje i podejmie kroki wyjaśniające, co wpływa na to, że klienci nie są zadowoleni. Klienci czasami kontaktują się ze sprzedającymi w różnych sprawach, dobrze jest odpowiadać w ciągu kilku godzin. Jeśli nie będziesz odpowiadać na wiadomości kupujących, będziesz zwlekać z odpowiedzią, albo będziesz w nich niemiły, to Amazon się Tobą zainteresuje. Pamiętaj, że dobra obsługa klienta jest kluczowa podczas współpracy z Amazonem.
Amazon bardzo dba o to, aby opinie klientów były prawdziwe, wiarygodne i uczciwe. Wszelkie próby manipulowania recenzjami będą skutkowały poważnymi działaniami wobec Twojego konta. Nie kupuj opinii, nie proś rodziny i znajomych o wystawienie opinii. Amazon często weryfikuje czy opinie nie pochodzą np. od Twoich znajomych na Facebooku.
Kolejną kwestią o którą musisz dbać to listing, musi zawierać on wszystkie informacje o produkcie i nie może wprowadzać klienta w błąd. Produkt powinien być opisany z należytą starannością, a wszystkie informacje techniczne powinny odzwierciedlać stan faktyczny produktu. Jeśli sprzedajesz w modelu FBM należy podać prawdziwe informacje o cenach i czasie dostawy.
W listingu nie możesz umieszczać linków do zewnętrznych stron przekierowujących klienta do Twojego sklepu czy innych portali poza Amazona. Sprzedawcą którzy tego nie przestrzegają grozi nawet blokada konta na Amazon.
Każdy sprzedawca może posiadać jedno konto na Amazon, są wyjątki, gdzie Amazon pozwala na więcej kont, ale to opisuje w innym artykule. Jeśli więc na własną rękę założysz kilka kont, to Amazon z automatu zablokuje wszystkie konta w których są podane Twoje dane. Ponadto upewnij się podczas zakładania konta oraz później podczas edycji danych, że informacje są poprawne. Jeśli Amazon nie będzie mógł potwierdzić informacji przez Ciebie podanych podczas weryfikacji, zablokuje konto i zaczną się problemy.
Przestrzegaj tych rzeczy które opisałem w tym artykule, aby nie narażać się na niepotrzebne problemy. Bo blokada konta na Amazonie nie jest przyjemna do wyjaśniania. Choć sytuacja w której Amazon zablokuje konto nie jest beznadziejną i w wielu przypadkach da się ją wyjaśnić i wznowić sprzedaż, jednakże, zabiera dużo czasu i niepotrzebnych nerwów. Zawsze lepiej zapobiegać, szczególnie jeśli chodzi o Amazona.