Jak sprzedawać na Amazonie? Jak działa Amazon?

Amazon jest platforma sprzedażową dostępną między innymi w Stanach Zjednoczonych, Europie, Australii, Indiach. Sprzedawcy wystawiają swoje produkty w postaci tzw. listingów, a klienci przeglądając oferty kupują za pośrednictwem platformy dany produkt. Schemat sprzedaży i kupna podobny do polskiego Allegro. Z tego artykułu dowiesz się jak sprzedawać na Amazonie.

Amazon jednak znacząco się różni od naszego Allegro, gdy zaczniemy zdobywać o nim więcej wiedzy.

Usługi świadczone przez Amazona z punktu widzenia sprzedającego możemy podzielić na dwa rodzaje:

  • Amazon FBM (Fulfilled by Merchant)
  • Amazon FBA (Fulfilled by Amazon)

Co to jest Amazon FBM (Fulfilled by Merchant)?

Amazon FBM działa podobnie do polskiego Allegro, sprzedawca wystawia swój produkt w postaci listingu. Jeśli klient kupi dany produkt, sprzedawca jest o tym informowany i wysyła produkt do klienta jeśli działa w modelu FBM, albo jeśli działa w modelu FBA przyjmuje tę informacje do wiadomości a wysyłką towaru zajmuje się Amazon.

Klient ma możliwość wystawić opinie, zwrócić towar, zgłosić reklamację. Chcąc sprzedawać w modelu Amazon FBM musimy odpowiednio zadbać o proces wysyłki, przyjmowania zwrotów oraz reklamacji. Amazon bardzo pilnuje, aby te procesy działały sprawnie i odpowiednio rozlicza sprzedawców z obsługi logistycznej zamówień.

Jeśli nie będziemy, sprawnie obsługiwać wysyłki oraz spraw klientów to dostaniemy ostrzeżenie od Amazona. Jeśli po ostrzeżeniu nie usprawnimy tych procesów to nasze konto może zostać zablokowane.

Co to jest Amazon FBA (Fulfilled by Amazon)? Czy opłaca się sprzedawać na Amazonie przez FBA?

Amazon FBA to dla sprzedawców działających dotychczas tylko na polskim rynku, zupełnie coś nowego. Amazon FBA obsługuje cały proces sprzedażowy, tzn. obsługa procesu logistycznego związanego z towarem jest po stronie Amazona. Zadaniem sprzedawcy jest jedynie dostarczenie towaru na odpowiedni magazyn jaki wskaże Amazon i zadbanie o to, aby produkt się sprzedawał.

Po tym jak klient kupi towar, pracownicy Amazona pakują go w odpowiedni karton zabezpieczający i wysyłają do klienta. Jeśli klient chce zwrócić towar to trafia on z powrotem na magazyn Amazona. Sprzedawca otrzymuje tylko stosowne powiadomienia o tych zdarzeniach na swoim koncie.

Oczywiście nic nie jest za darmo i Amazon pobiera za taką usługę odpowiednią opłatę.

Kalkulatory do obliczenia kosztów obsługi przez Amazon znajdziesz pod tymi linkami:

Na rynek USA/Kanada/Meksyk https://sellercentral.amazon.com/hz/fba/profitabilitycalculator/index?lang=en_US

Na rynek Europejski https://sellercentral-europe.amazon.com/fba/profitabilitycalculator/index?lang=en_GB

Korzyści i wady Amazon FBA

Amazon FBA jest świetną opcją jeśli mamy lekki, mały towar, który się dobrze sprzedaje. Wtedy wysyłamy na magazyn Amazona np. 300 sztuk i dbamy tylko o to, żeby się dobrze sprzedawał. Całym procesem logistycznym zajmie się Amazon.

Jeśli natomiast mamy ciężki, duży towar, to opcja FBA nie będzie już tak opłacalna, gdyż koszty magazynowania towaru przez Amazona będą wysokie jak i sama wysyłka na magazyn. Dlatego przy większych produktach warto rozważyć opcje FBM.

Pomocny przy obliczaniu kosztów magazynowania i wysyłki przez Amazon jest kalkulator dostarczany przez Amazona.

Warto z niego skorzystać i obliczyć swoje koszty związane ze sprzedaż na Amazonie i podjąć decyzję jaką strategię biznesowa dla danego produktu lepiej wybrać czy Amazon FBA czy FBM.

Scroll to Top