Wiele osób zaczynających przygodę ze stroną firmową i reklamą na Facebooku, aby promować swoje posty i produkty wybiera przycisk 'Promuj' pod postem i na tym poprzestaje, ponieważ nie ma wiedzy jakie narzędzia dostarcza reklamodawcą Facebook.
Ogólnie wiadomo, że Facebook jest największą platformą społecznościową na świecie. Znacznie miej osób wie, że Facebook jest również największą platformą reklamową na świecie.
Po co reklamy na Facebooku
Facebook nie zarabia na treściach którymi jego użytkownicy dzielą się wśród znajomych, ale na reklamach które wyświetla swoim użytkownikom. Dlatego też dużą uwagę przywiązuje do tego, aby dostarczyć reklamodawcą najlepszych narzędzi na rynku, dzięki którym dotrą do klientów, którzy są zainteresowani produktem lub usługą.
Jak dużo wie Facebook
Każda osoba która posiada konto na Facebooku ma tworzony swój indywidualny profil reklamowy. Facebook zbiera informacje o naszej aktywności nas stronie Facebooka, tego jakie linki klikamy, jakie treści nas interesują, jakie strony lubmy, jakie tematy przyciągają naszą uwagę na grupach Facebook, a nawet o czym piszemy w prywatnych rozmowach na Messengerze.
Jest to spora ilość informacji które posiada o nas Facebook, a które oddajemy mu za darmo korzystać z jego strony.
Jak daleko sięgają macki Facebooka
Zbieranie informacji nie ogranicza się jednak tylko do aktywności na portalu Facebooka. Dzięki pikselowi jaki udostępnia reklamodawcą, który jest instalowany na stronach internetowych, Facebook zbiera informacje, o sowich użytkownikach również, gdy odwiedzają inne strony niż Facebook. Tym samy 'macki' Facebooka zbierające o nas dane rozciągają się na cały internet, dostarczając informacji o naszym zachowaniu w sieci algorytmowi reklamowemu.
Wiele osób nie zdawało sobie z tego sprawy, jak wiele danych ma Facebook do momentu tzw. afery Cambridge Analytica, gdzie cały świat dowidział się, jak pożyteczny jest Facebook oraz że za pomocą Facebook można nawet wpływać na wyniki wyborów w Stanach Zjednoczonych.
Bardzo interesującym faktem jest, że każda osoba czy firma ma dostęp do tych danych i może je wykorzystać w swoim biznesie.
Jak możesz wykorzystać Facebooka w swoim biznesie
Dane to nie są udostępniane wprost, więc nie masz się co martwić, że jakaś osoba zdobędzie informacje o Tobie i pozna Twoje najskrytsze tajemnice o których wiesz tylko Ty i Facebook. 😀
Informacje te są dostępne dla reklamodawców poprzez tzw. profilowanie odbiorów reklamy. Mamy tam możliwość wybrać wiek osób do których kierujemy reklamę, miejsce gdzie mieszkają, język jakim się posługują, zainteresowania, wykształcenie. miejsca które odwiedziły oraz wiele innych.
Taka możliwość selekcji grupy odbiorców reklamy sprawia, że możemy z dużą precyzją określić do kogo trafi nasza reklama.
Przykłady implementacji
Dla przykładu, jeśli prowadzimy restauracje w Krakowie na Rynku, możemy dotrzeć do osób które są aktualnie na Krakowskim Rynku i szukają miejsca, aby coś zjeść. Dzięki temu idealnie wpasujemy się w potrzebę osób w danej chwili i zaproponujemy skorzystanie z usług naszej restauracji. Taka reklama zadział lepiej, niż gdybyśmy kierowali ją do przypadkowych osób. Możesz zauważyć ze reklama na Facebooku świetnie się sprawdza nie tylko w biznesach online, ale również w biznesach stacjonarnych.
Kolejnym przykładem wykorzystania reklamy na Facebooku możne być sprzedaż prze internet. Możemy precyzyjnie określić grupę osób, która interesuję się kategorią z której oferujemy nasz produkt i posiada konto na Amazonie, bo tam sprzedajemy nasz produkt. Prawdopodobieństwo, że dana osoba po zobaczeniu naszej reklamy dokona zakupu jest bardzo duże, ponieważ trafimy w jej upodobania, a także będzie miała możliwość zakupu , gdyż posiada konto na Amazonie i nie będzie musiał zakładać go specjalnie, aby kupić produkt.
Badania potwierdzają, że zakupy w internecie mają być mega wygodne dla użytkownika, a każda komplikacja jak np. założenie konta są bezpośrednią przyczyną spadku konwersji.
Remarketing poprzez Facebooka
Ponadto Facebook świetnie sprawdza się jako narzędzie remarketingowe. Posiadając zainstalowany pixel Facebooka możemy dotrzeć do użytkowników którzy odwiedzili naszą stronę i np. pozostawili koszyk nie dokonując zakupu. W takim przypadku możemy przypomnieć o pozostawionym koszyku i zachęcić do kupna tych produktów oferując dajmy na to 10% rabatu.
Tym samym pozostajemy cały czas w kontakcie z klientem zainteresowanym wstępnie naszą ofertą i możemy go procesować w naszym lejku sprzedażowy.