Prowadząc biznes online, musimy jakoś mierzyć nasze działania, aby dowiedzieć się czy to co robimy odpowiada odwiedzającym naszą stronę internetowa i podejmują dzianie które byśmy chcieli.
Prowadząc sklep internetowy podstawowym celem jaki sobie zakładamy jest sprzedaż produktów. Jeśli osoba odwiedza nasz sklep internetowy to chcielibyśmy, żeby takie odwiedziny skończyły się zakupem. Każdy z nas odwiedza różne sklepu internatowe i z własnego doświadczenia wiemy, że nie zawsze kupujemy jakąś rzecz przed opuszczeniem sklepu internetowego.
Mając już obraz jak wygląda ruch na przykładowej stronie internetowej objaśnię pojecie konwersji.
Co to jest konwersja
Konwersja jest to określenie na oczekiwane zachowanie dokonane przez odbiorcę, w naszym przypadku odwiedzającego stronę internetowa. Inaczej mówiąc jest to określanie na wykonanie określonej czynności przez odwiedzającego stronę internatową.
Zakładając, że prowadzimy sklep internetowy określoną czynnością jaką chcielibyśmy, aby odwiedzający nasz sklep podjął jest zakup produktu. Możemy ten cel zawężać do np. kupienia określonego produktu, jeśli prowadzimy kampanie marketingową sprzedającą dany produkt.
Wskaźnik konwersji
Z pojęciem konwersji wiąże się wskaźnik konwersji, czyli miara która pozwala określić efektywność strony internetowej. Informuje na jaki procent użytkowników odwiedzających stronę internetową zrealizował cel konwersji, czyli wykonał działanie które jest oczekiwane przez właściciela strony internetowej.
Wzór na wskaźnik konwersji
Wskaźnik konwersji liczy się bardzo prosto, jest to stosunek ilości wykonanych czynności przez użytkownika do ilości unikalnych odwiedzin pomnożonych razy 100%, aby otrzymać wynik w procentach.
Wskaźnik konwersji = (ilość wykonywanych czynności, które są pożądane na stronie www / ilość unikalnych odwiedzin na stronie) x 100%
Dla przykładu, jeśli sprzedajemy sweter na naszej stronie internetowej i zamieściliśmy reklamę tego swetra na fb, i naszą stronę odwiedziło 100 osób z czego 20 osób kupiło sweter, to wskaźnik konwersji liczymy następująco: 20 osób kupiło / 100 osób które odwiedziły stronę x 100% = 20% – wskaźnik konwersji.
Przykładowe cele konwersji
- dokonanie zakupu – jeśli np. posiadasz sklep internetowy
- jak najdłuższe pozostanie na stronie internetowej jeśli np. zarabiasz na reklamach
- ściągnięcie pliku
- pozostawienie danych kontaktowych
- zapisanie się do newslettera
- zarejestrowanie konta klienta
- kliknięcie w baner reklamowy na stronie
- wypełnienie formularza
- obejrzenie filmu udostępnionego na stronie.
Po co określać cel konwersji
Może narodzić się w Twojej głowie pytanie po co określać cel konwersji, przecież jak dużo osób wchodzi na stronę to wiadomo ze jest dobrze i trzeba zadbać o to żeby jak najwięcej osób wchodziło i tyle.
Dobrze określony cel konwersji pozwala Ci optymalizować działania w internecie mające na celu ściągnąć ruch na Twoją stronę. Korzystając z reklam w Google czy na Facebooku, które mają na celu skierowanie użytkownika na Twoją stronę, musisz wiedzieć czy działa ona w oczekiwany przez Ciebie sposób. Dowiesz się tego określając cel konwersji i sprawdzając na jaki jest poziomie.
Mając zdefiniowany cel konwersji. będziesz mógł eliminować tzw. pusty ruch na swojej stronie, czyli wejścia użytkowników na Twoją stronę z których nie masz żadnych korzyści.
Pamiętaj, określenie celu konwersji jest podstawowym krokiem jaki musisz zrobić przystępując do promowania swojej strony internetowej.