55% kupujących online zaczyna poszukiwania produktu od Amazon. Wśród kupujących posiadających Amazon Prime konwersja wynosi 74% (tyle procent osób dokonuje zakupu), natomiast wśród osób które nie posiadają Amazon Prime współczynnik konwersji wynosi 13%.
Dla porównanie inni sprzedawcy internetowi mają współczynnik konwersji na poziomie 3,32%.
Dla jeszcze lepszego zobrazowania ile to jest, powiem, że w samych Stanach Zjednoczonych 101 miliona osób posiada Amazon Prime (dane na grudzień 2018 roku). W czerwcu 2018 roku było ich 95 miliona, widać więc, że Amazon nie umiera, ale ma się bardzo dobrze i utrzymuje dużą tendencje wzrostową.
Obroty w 10 najlepszych kategoriach w milionach dolarów
W dniu szczytu, 26 listopada, klienci zamówili ponad 26,5 miliona produktów na całym świecie we wszystkich kategoriach produktów. Stanowi to rekordową liczbę 306 pozycji na sekundę.
Obrazek mówi więcej niż 1000 słów, więc nie trzeba tutaj dużo dodawać do tego jak duże obroty generuje Amazon.
Według danych, sprzedawcy na rynku Amazon, którzy wykorzystują Amazon FBA do realizacji od 60 do 100 procent zamówień, mają marżę zysku w wysokości 30 procent.
Moim zdaniem dość dobra marża, szczególnie porównując ze sprzedawcami na Allegro, gdzie wynosi ona ok 10%, a w skrajnych przypadkach potrafi spaść do 3%. Trzeba też zauważyć, że przy Amazon FBA nie martwimy się wysyłką i sprawami logistycznymi.
Jak Amazon rankuje produkty
Na Amazonie jest dostępnych ponad 606 000 000 produktów, spooora liczba. Amazon musi sobie więc jakoś radzić z rankowaniem tych wszystkich produktów, czyli które produkty pokaże na samej górze, na pierwszych stronach przy wyszukiwaniu przez klienta, a które pokaże na kolejnych stronach. Te produkty które są na pierwszej stronie najlepiej się sprzedają.
Reguła algorytmu do zarządzania tym które produkty pokazać najpierw kupującemu jest prosta, pokazuje mu te, które się najlepiej sprzedają. Czyli sprzedaż napędza sprzedaż.
Dlatego przy wchodzeniu ze swoim produktem na Amazon tzw. lunch produktu, potrzeba zadbać, aby na początku była dobra sprzedaż. Możemy to osiągnąć poprzez reklamy PPC oraz poza Amazonem, co pozwoli pokazać algorytmowi, że nasz produkt dobrze się sprzedaje i wynieść go na górę listy.
Oczywiście ważne też jest na jakie słowa kluczowe rankujemy nasz produkt, czyli na jakie słowa chcemy, aby nasz produkt się pokazywał klientowi po wpisaniu w wyszukiwarkę. Ważne jest żeby dobrać odpowiedniej wielkości słowa, na których możemy mieć dobrą pozycję.
O tym jak zbudować listing i jak dobrze dobrać słowa kluczowe piszę w osobnym artykule.
Czy opinie klientów mają wpływ na ranking
Opinie nie mają wpływu na ranking. Choć jeśli mam być precyzyjny to muszę odpowiedzieć: nie mają bezpośredniego wpływu na ranking. Co to znaczy? Dowiesz się czytając do końca ten artykuł.
Tak jak opisałem wyżej, algorytm działa według zasady sprzedaż napędza sprzedaż.
Jeśli masz dobry produkt który się sprzedaje, reklamujesz go poprzez różne kanały marketingowe, to nie masz się co martwić, że spadniesz w wynikach wyszukiwania tylko dlatego, że komuś Twój produkt nie przypadł do gustu i wystawił mu negatywną opinie.
Zawsze warto zadbać o pozytywne opinie. Może algorytm się nimi nie interesuje, ale ludzi już tak. Często przed zakupem wolą się upewnić czy dany produkt posiada dobre opinie i czy inni są z niego zadowoleni.
Jest to tak zwany dowód społeczny, znany z psychologii sprzedaży. Tok rozumowania w uproszczeniu jest taki: skoro inni są zadowoleni i polecają ten produkt to pewnie i ja też będę zadowolony, więc to będą dobrze wydane pieniądze, na produkt który da mi wartość. I siup następuje decyzja o zakupie.
Tak więc, jeśli będziemy mieć złe opinie to klienci nie kupią, bo nie będą mieli zaufania do produktu, a tym samym sprzedaż spadnie, a co się z tym wiąże również pozycja naszego produktu w rankingu.
Pamiętaj, że polityka Amazona jest ukierunkowana w ten sposób, aby klient był zadowolony. Dla Amazona klient jest na #1 miejscu i w każdym sporze między sprzedawcą a klientem, Amazon będzie po stronie klienta.
Staraj się zawsze zrobić tak, żeby osoba która kupi Twój produkt była zadowolona. Oszczędzi Ci to nerwów przy ewentualnych sporach oraz przyczyni się do pozytywnych opinii.