Typy dopasowania Słów kluczowych w Amazon PPC:
- Broad – dopasowanie przybliżone
- Phrase – dopasowanie do wyrażenia
- Exact – Dopasowanie dokładne
Dopasowanie Broad
W tym typie dopasowania słów kluczowych do wyszukiwań klientów (Search terms), znajdowane są frazy, które nie tylko pasują dokładnie do Twojego słowa kluczowego, ale także są luźno związane ze słowem kluczowym. Twoja reklama może wyświetlać się niezależnie od kolejności słów kluczowych, a także dodatkowych słów. Dopasowane słowo może obejmować synonimy, błędy, długi ogon i wariacje Twojego słowa kluczowego.
Plusy i minusy dopasowania Broad
Dopasowanie przybliżone dopasowuje się do obszernego zakresu terminów wyszukiwania, takich jak skróty, akronimy i synonimy, przetasowani słów we frazie kluczowej:
- Oznacza to zazwyczaj większą widoczność i sesje dla tych słów kluczowych, ponieważ kupujący mogą użyć szerszej kombinacji warunków wyszukiwania, aby uruchomić reklamy
- Szerokie dopasowania mogą okazać się niezwykle drogie i mogą przepalać Twoje pieniądze, ściągając ruch kliknięcia z nieistotnych warunków wyszukiwania, jak przykład ilustrowany powyżej.
- Szeroki mecz to doskonały sposób, aby targetować większą liczbę osób i uzyskać więcej widoczności na Twojej liście.
- Można przeprowadzić szeroką kampanię kluczową na konkretny okres, przeanalizować dane, a następnie podłączyć słowa kluczowe zgodnie z regulaminem poszukiwania.
Dopasowanie Phrase
W tym typie dopasowania określasz frazę kluczową (będę się posługiwać w terminem fraza kluczowa, zamiast słowo kluczowe, ponieważ z angielskiego w PPC słowo keyword może oznaczać jedno słowo, jak też kilka słów składających się na jedno słowo kluczowe, ja to będę określał frazą kluczową), która będzie dopasowywała się do fraz wyszukiwanych przez klientów (search terms). Dopasowanie następuje dokładnie do tej frazy lub z dodaniem dodatkowych słów przed i po frazie kluczowej. Krytyczną cechą dopasowania do frazy jest to, że pozwala kontrolować porządek we frazie kluczowej.
Wariacje mogą obejmować błędne pisowni, zmianę liczby na pojedynczą i liczbę mnogą itp.
Plusy i minusy dopasowania Phrase
Dopasowanie do wyrażenia wyświetla reklamę tylko wtedy, gdy wyszukiwana fraza jest taka sama, jak fraza kluczowa, albo w wyszukiwanej frazie są dodatkowe słowa przed lub po frazie kluczowej.
- Grupa docelowa reklamy jest średniego zasięgu i może być uruchomiona zarówno na słowa z długiego ogona jak też słowa bardziej ogólne, bardziej szerokie frazy wyszukiwania.
- Przy tym typie dopasowania podobnie jak w Broad możesz liczyć na dużą widocznością dla swojego produktu, jednak unikniesz kilku zbędnych kliknięć, które zostałyby wygenerowane podczas dopasowania Broad.
- Jest to dobry środek pomiędzy szerokim i dokładnym dopasowaniem, ponieważ masz nieco większą kontrolę nad wyświetlaniem reklamy.
Dopasowanie Exact
Przy dokładnym dopasowaniu (Exact) słowa kluczowego szukane frazy są dopasowywane do klientów, którzy dokładnie szukają Twojego produktu. Dokładne dopasowanie pozwala na wyświetlanie reklamy tylko na dokładne słowo kluczowe (plus liczba mnoga, pojedyncza i ewentualne błędy). Wyszukiwane hasło nie może zawierać żadnych innych słów ani fraz. To najbardziej konkretna opcja dopasowania. Słowa kluczowe o wysokim współczynniku konwersji z dopasowaniem ścisłym zazwyczaj zapewniają lepszy zwrot z inwestycji i mają niższy ACoS. Odbywa się to kosztem mniejszej widoczności, którą można by uzyskać, podczas stosowania dopasowania przybliżonego lub do wyrażenia.
Plusy i minusy dopasowania Exact:
- Grupę docelowa reklamy jest bardzo mała, ale też zarazem dość dokładna.
- Dopasowanie Exact daje mniejszą liczbę wyświetleń w porównaniu z innymi typami dopasowania, ponieważ reklama jest wyświetlana osobom, które wpisują dokładny termin wyszukiwania, taki jak słowo kluczowe.
- Dopasowanie Exact to doskonały sposób, aby zapewnić właściwe kliknięcia dla Twojego produktu i skierować na listing odbiorców, którzy dokładnie szukają Twojego produktu.
Przykłady dopasowań słów kluczowych
Typ dopasowania (match type) | Słowo kluczowe (keyword) | Reklama wyświetla się na dane Frazy (serach terms) | Reklama nie wyświetla się na dane Frazy (serach terms) |
---|---|---|---|
Broad (wyszukiwane hasło zawiera słowo kluczowe w dowolnej kolejności słów) | wallet men | wallet men wallet men black nylon wallet men wallet black men men wallet leather | purse men wallet women |
Phrase (wyszukiwane hasło zawiera słowo kluczowe w identycznej kolejności słów) | wallet men | wallet men wallet men black nylon wallet men | purse men wallet women wallet black men men wallet leather |
Exact (Dopasowanie słowo w słowo między słowem kluczowym a wyszukiwanym hasłem) | wallet men | wallet men | purse men wallet women wallet men black nylon wallet men wallet black men men wallet leather |
Typ dopasowania (Match Type) | Słowo kluczowe (Keyword) | Reklama wyświetla się na dane Frazy (serach terms) | Reklama nie wyświetla się na dane Frazy (serach terms) | Może zawierać |
---|---|---|---|---|
Broad (wyszukiwane hasło zawiera słowo kluczowe w dowolnej kolejności słów) | running shoes | running shoes, men’s running shoes, waterproof men’s shoes running, running shoes women’s | Loafers, sandals, men’s sandals | synonimy, akronimy, błędy w pisowni (błędy ortograficzne), literówki, zmiana liczy z pojedynczej na mnogą i vice versa |
Phrase (wyszukiwane hasło zawiera słowo kluczowe w identycznej kolejności słów) | running shoes | waterproof running shoes, grey running shoes, men’s running shoes, running shoes for women | running waterproof shoes, trekking shoes, running men’s shoes | literówki, zmiana liczy z pojedynczej na mnogą i vice versa, akronimy, skróty |
Exact (Dopasowanie słowo w słowo między słowem kluczowym a wyszukiwanym hasłem) | running shoes | running shoes, running shoe, running shoes | waterproof running shoes, men’s running shoes, women’s running shoes | zmiana liczy z pojedynczej na mnogą i vice versa, błędy ortograficzne |
Jakich zatem dopasować używać?
Dopowiedz brzmi: wszystkich, albo co najmniej Exact i Broad.
Klucz do skutecznych kampanii PPC to odpowiednie zgrupowanie słów kluczowych w kampaniach i odmienienia optymizacja tych kampanii.
Powinieneś mieć kampanie z dopasowaniem Exact dla słów które wiesz, że sprzedają jak też powinieneś mieć kampanie z luźniejszym dopasowaniem które będą wystukiwać dla Ciebie nowe słowa kluczowe które sprzedają twoje produkty.