Aby móc sprzedawać tysiące różnych produktów różnym klientom na całym świecie, platforma sprzedażowa Amazona jest wspierana przez ponad 2 miliony sprzedawców zewnętrznych na całym globie. Spośród nich 26% opiera się tylko o model sprzedaży detalicznej produktów z własnego stanu magazynowego czyli model z angielska nazywany wholesale.
Sprzedaż detaliczna produktów z własnego stanu magazynowego, którą nazywamy tutaj sprzedażą detaliczną produktów, a dla której po angielsku stosuje się termin wholesale, polega na kupowaniu dużej ilości produktu od jego producenta, dostawcy lub dystrybutora w celu jego dalszej odsprzedaży do klienta detalicznego. Ten schemat opisuje drogę bardzo często pokonywaną przez elektronikę użytkową, sprzęty kuchenne, zabawki oraz inne nabywane przez nas gadżety.
Sprzedaż na Amazonie w oparciu o model wholesale to intratna możliwość zarobku, jednak wymaga ona pewnego przygotowania, dlatego poniżej znajdziesz listę jej zalet i wyjaśnienie jej cieni. Następnie krok po kroku przedstawię, jak sprawnie rozkręcić własny biznes na platformie Amazona. Zacznijmy od wyjaśnienia, czym różni model wholesale od innych modeli sprzedaży.
Czym różni się sprzedaż wholesale od innych modeli sprzedaży na Amazonie?
Na pierwszy rzut oka taka sprzedaż detaliczna może wydawać się podobna do innych metod prowadzenia biznesu na Amazonie, jednak istnieje kilka sporych różnic, które opisuję poniżej.
Wholesale kontra arbitraż
Arbitraż to model polegający na zakupie produktu w sklepach detalicznych po okazyjnej cenie i jego późniejszej odsprzedaży na Amazonie. Sprzedawcy detaliczni w modelu wholesale oraz sprzedawcy w modelu arbitrażowym nabywają produkty markowe które później odsprzedają na Amazonie. W modelu wholesale jednak, w przeciwieństwie do arbitrażu, dokonuje się zakupów nie na sztuki, a w większej ilości. Czyli sprzedawcy wholesale kupują towar bezpośrednio w hurtowniach oraz od producentów i dystrybutorów w większych ilościach, w ilościach hurtowych.
Ponadto, sprzedawcy wholesale zaopatrując się u samego początku łańcucha dostaw negocjują swoje stawki bezpośrednio ze swoimi dostawcami i producentami. Resellerzy (sprzedawcy – ang. resellers), jak również nazywa się sprzedawców stosujących arbitraż, zaopatrują się w towar na rynku detalicznym korzystając z okazji, często z różnego rodzaju promocji i wyprzedaży, by ponownie sprzedać, czyli odsprzedać go na rynku detalicznym.
Sprzedaż detaliczna vs. Private Label czyli marka własna
Sprzedawcy detaliczni nabywają istniejące, markowe produkty, podczas sprzedawcy Private Label (marki własne) tworzą je samodzielnie.
Z powodu tej różnicy, sprzedawcy detaliczni niekoniecznie muszą zajmować się tworzeniem stron swoich produktów na Amazonie, nazywanych listingami (od ang. listings). Mogą oni ograniczyć się do dodania własnej oferty do już istniejącej strony tego samego produktu. Potocznie takie dodanie swojej oferty nazywa się podpięciem pod listing. Posiadanie marki własnej narzuca natomiast potrzebę stworzenia stron swoich produktów (listingów) oraz wypromowanie tych listingów na Amazonie, czyli zrobienie launchu produktu.
Wholesale vs. dropshipping
W tym modelu dropshipping sprzedawcy wystawiają swoją ofertę na Amazonie, bez fizycznego posiadania towaru. Kiedy klient dokona u nich zakupu, dopiero wtedy sprzedawcy składają zamówienie u dostawcy lub producenta, przenosząc proces wysyłki towaru do klienta na dostawcę.
Sprzedawcy wholesale kupują towar na swój stan magazynowy i gdy klient kupi od nich produkt dostarczają go ze swoich zapasów. Produkty mogą magazynować w swoich magazynach i sprzedawać w modelu FBM lub też mogą korzystać z modelu FBA, gdzie to Amazon magazynuje ich towar i wysyła do klienta.
Zalety sprzedaży w modelu wholesale
Przejdźmy przez plusy opisywanego modelu wholesale:
- Podpinasz się pod istniejący popyt na produkt – w tym modelu możesz bezpiecznie sprzedawać sprawdzone, zawsze wyszukiwane i już popularne marki na Amazonie. Wystarczy, że znajdziesz produkt który się dobrze sprzedaje na Amazonie i wystawić swoją ofertę. Dzięki temu nie musisz na początku inwestować w reklamę produktu i rozkręcenie sprzedaży na listingu. Podpinając się pod istniejący popyt na produkcie, bierzesz da siebie pewną cześć sprzedaży, odkrawasz swój kawałek tortu.
- Możesz bardzo szybko wystartować z tym biznesem – Poza arbitrażem detalicznym, sprzedaż wholesale jest najłatwiejszym do uruchomienia modelem biznesowym. Jak pokazują badania firmy Jungle Scout więcej jak połowa zbadanych w 2020 sprzedawców (51%) potrzebowała tylko 6 tygodni, by rozpocząć sprzedaż na Amazonie w modelu wholesale. W przeciągu 3 miesięcy powinieneś czerpać pierwsze profity ze sprzedaży w tym modelu, właśnie ze względu na łatwość konfiguracji sprzedaży. Najbardziej czasochłonne jest znalezienie odpowiedniego dostawcy, by zaopatrzyć się w towar. Musisz również nauczyć się negocjować warunki współpracy. O tym jak szukać dostawców oraz jak negocjować warunki współpracy mówię w jednym z modułów kursu Amazon Seller System, w którym krok po kroku uczę sprzedaży w modelu Arbitraż i Wholesale.
- Jest szybko skalowalny – w tym modelu wyszukujesz okazyjne produkty na rynku i zaczynasz je sprzedawać. Odbywa się to na prostej zasadzie taniej kupić drożej sprzedać na Amazonie. Nie musisz skupiać się na takich rzeczach jak budowa marki, tworzenie listingów i innych aspektach, o które musi już zatroszczyć się sprzedający na Amazonie w modelu Private Label. W modelu wholesale po pierwsze wyszukujesz produkt z potencjałem do zarobku, następnie szukasz dostawcy, który dostarczy Ci towar w takiej cenie, abyś mógł na nim zarobić, na tym etapie możesz posłużyć się technikami negocjacyjnymi o których mówię w kursie, abyś zyskał jak najlepszą cenę. Gdy już masz towar, podpinasz się pod gotowy listing na Amazonie i codziennie wpadają Ci sprzedaże na których zarabiasz. Raz wyszukany produkt może generować Ci zysk nawet przez kilka lat.
- Nie martwisz się opóźnieniami, kontrolą i jakością towaru z Chin, bo Twój towar nie musi stamtąd pochodzić.
- Posiadając już zaufanych dostawców, możesz zautomatyzować wiele procesów i Twój biznes może zacząć zarabiać sam, tworząc dla Ciebie źródło dochodu pasywnego. Jeśli będziesz sprzedawać przez FBA, to logistyka zamówień zajmuje się Amazon, a Ty tylko pilnujesz, aby być in stock z zapasami na magazynach Amazona.
Wady sprzedaży w modelu Wholesale
Oczywiście, istnieje także kilka wad, z którymi należy się liczyć decydując się na którykolwiek model sprzedaży. Poniżej przedstawiam wady sprzedaży w wholesale.
- Konkurencja – Prawie wszystkie listingi gdzie umieścisz swoją ofertę będą miały po kilku sprzedawców. Amazon poprzez rotowanie BuyBoxa daje wszystkim sprzedawcą zarobić. Algorytm Amazona rozdziela BuyBoxa wg. pewnych zasad i kryteriów. Jedni sprzedawcy dostają większy procent BuyBoxa inni mniejszy. Podczas analizy produktu musisz wziąć to pod uwagę i wyliczyć jaka część BuyBoxa przypadnie Tobie, dzięki temu będziesz wiedzieć czy interesować się tym produktem czy odpuścić i szukać kolejnego. Jest na to odpowiednia metoda.
- Pieniądze na start. Musisz kupić produkty w ilości hurtowej – dlatego też sprzedaż produktów w wholesale wymaga więcej kapitału na start niż arbitraż lub dropshipping. Będziesz potrzebować na początek min. 50-100 sztuk towaru.
- Mniejsza marża na produkcie, niż jeśli sprzedawałbyś produkty pod własną marką. Pamiętaj, że w tym modelu kupujesz produkt od producenta (właściciela marki) lub od dystrybutora lub hurtownika, te wszystkie firmy po drodze muszą też zarobić i narzucają swoja marżę. Więc marżę będziesz mieć mniejszą niż przy Private Label. W modelu wholesale możesz liczyć na średnią marże od 10-23%.
- Musisz znaleźć zyskowne produkty – To jest najbardziej czasochłonny aspekt modelu wholesale. Będziesz musiał przenalizować listingi na Amazonie, aby znaleźć okazję która da Ci zarobić dobre pieniądze. Będziesz musiał również znaleźć dostawcę, u którego będziesz się zaopatrywać. Analiza i negocjowanie z dostawcami jest bardzo ważną częścią tego biznesu. Są do tego programy które w tym pomagają, jak również konkretne strategie.
- Brak pełnej kontroli nad sprzedawanym produktem – jako że nie jesteś producentem nie masz kontroli nad jakością produktu ani innymi aspektami związanymi z produktem
- Opierasz swój biznes o cudze marki – w tym modelu nie budujesz swojej marki na rynku jak w przypadku Private Label. Własna marka to niesamowite aktywo i zachęcam Cię do tego, abyś gdy rozkręcisz sprzedaż w modelu wholesale, zajął się tworzeniem swojej marki.
Na szczęście to prawdopodobnie wszystkie niedogodności, które mogą się pojawić w obrębie modelu sprzedaży z własnym stanem magazynowym. Podsumujmy więc kroki wymagane do uruchomienia takiego modelu sprzedaży.
6 kroków do uruchomienienia sprzedaż wholesale na Amazonie:
- Utworzenie konta sprzedawcy.
- Analiza i wyszukanie produktów które dadzą Ci zarobić.
- Wyszukanie dostawcy produktu i negocjacje ceny i warunków wspólpracy.
- Zamówienie towaru i wysyłka na magazyn Amazona przy wysyłce FBA.
- Czerpanie zysków ze sprzedaży i uzupełnianie stanów magazynowych.
- Zarządzanie Twoim biznesem i rozbudowywanie go! Pamiętaj, aby wprowadzać kolejne produkty.
Obsługa zamówień w modelu wholesale?
Istnieją dwie drogi realizacji zamówień:
- FBA (Fulfillment by Amazon) Realizacja przez Amazona
- FBM (Fulfillment by Merchant) Realizacja przez Sprzedawcę
FBA czyli Realizacja przez Amazona to program, który pozwala Ci na dostarczanie produktów do centrów Amazona w celu ich przechowania i wysyłki do klienta w przypadku kiedy dokonasz sprzedaży. Po zakupie produktu Amazon odnajdzie, zapakuje i wyśle produkt w Twoim imieniu. Oczywiście, odejmuje Ci to dużo ciężaru w związku z prowadzoną działalnością. Nie musisz martwić się czasochłonną wysyłką, a ponadto może to być dla Ciebie dużo bardziej ekonomiczne rozwiązanie niż własna umowa z firmą doręczycielską. W przypadku ewentualnych zwrotów, Amazon również się wszystkim zajmie.
W przypadku gdy np. sprzedawane produkty są ponadwymiarowe, lepszym rozwiązaniem od FBA może być dla Ciebie FBM, czyli Realizacja przez Sprzedawcę. W odróżnieniu od FBA, zamiast płacić Amazonowi za opiekę nad Twoim towarem i realizację przyszłych zamówień, w FBM jako sprzedawca sam odpowiadasz za obsługę swojego magazynu i dostarczenie produktów do klienta.